A Néprajzi Múzeum 2003. október 30. és 2004. szeptember 30. között mutatta be az Eredeti, másolat, hamisítvány – tárgyak párbeszédben című kiállítását, mely a múzeumba került tárgyak különböző értelmezéseit járta körül.
A kiállítást kétnapos konferencia zárta a Néprajzi Múzeum (Budapest) és a PTE BTK Kommunikációs és Médiatudományi Tanszék (Pécs) szervezésében. E konferencia előadásaiból nyújt válogatást a Hagyomány és eredetiség.
A kötet tanulmányai – a kulturális antropológia, a néprajz, a kommunikációkutatás, az irodalomtudomány, a művészettörténet, a kritikai kultúrakutatás, a történettudomány művelőinek bevonásával – a következő kérdésekre keresik a választ: Hogyan viszonyulnak ma az egyes tudományágak képviselői a “hagyomány”, “eredetiség”, “autenticitás” fogalmakhoz? Miként jelennek meg ezek a kérdések, problémák az általuk vizsgált területeken, így például a terepen, a tárgyakban, gyűjteményekben, a szimbólumokban, a műalkotásokban és az irodalmi szövegekben? Mennyire kapcsolják össze e jelenségek a különböző kutatási diszciplínákat – akár átfogó használatuk, akár kritikájuk révén?
Tartalom
Lakner Lajos: Irodalmi kultusz és hagyomány
Gyuricza Eszter: Eredetiség és hagyomány a Széchenyi-kultuszban
Rákai Orsolya: Eredetiség és/vagy egyéniség? Egy tisztázatlan kritikai értékelőfogalom nyomában
Frazon Zsófia: A múzeumi hagyomány és a kiállított tárgyak eredetisége
Vályi Gábor: Lemezgyűjtés kritikai perspektívában. Hagyomány- és eredetiségrekonstrukciók az Edison-galaxisban
Heltai Gyöngyi: Az operett eredetmítoszai és a politika. Egy “kitalált tradíció” a szocializmusban (1949-1956)
Havasréti József: Diskurzusok az avantgárd körül
Gálosi Adrienne: Átöröklés: az eredetiség és reprezentáció összefonódása a nyolcvanas évek művészetében
Régi Tamás: Hagyomány és modernitás Kelet-Afrikában
Sz. Kristóf Ildikó: Kié a “hagyomány”, és miből áll? Az Indigenous Studies célkitűzései a jelenkori indián felsőoktatásban
Wilhelm Gábor: Jimmie Durham a múzeumban. Indián művészet és etnikai identitás
Szuhay Péter: Hagyományok konstruálása a magyarországi roma képzőművészetben: Labanczné Milák Brigitta példája
Berek Sándor: Cigány/roma identitáskonstrukciók
Nagy Károly Zsolt: Homrogd nem volt, hanem… Egy csereháti falu identitáskonstrukciós folyamatainak dilemmái
Pusztai Bertalan: Autentikusság, rivalizálás, “márkázás”. Megalkotott hagyományok használata a turizmusban
Gráfik Imre: Kézjegy. Kézműveshagyomány mint védjegy, avagy az eredetiség garanciája
Szilágyi Dániel: Dilemma. Az eredetiség problémája a táncházakban
Értékelések
Még nincsenek értékelések.